সাফল্যের নবজাগরণের আলোন্দিত হবে বাংলাদেশ

 

যে কোন দেশের অর্থনৈতিক সমৃদ্ধি নিশ্চিতে বৈদেশিক মুদ্রা অর্জনকে অন্যতম পূর্বশর্ত হিসাবে ধরা যেতে পারে। বাংলাদেশের মতো উন্নয়নশীল দেশের জন্য এটি সবিশেষ গুরুত্বপূর্ণ। আমাদের বৈদেশিক মুদ্রা অর্জনের খাতগুলোর মধ্যে তালিকাশীর্ষে রয়েছে তৈরি পোশাক শিল্প। বর্তমানে অন্তত ৬ হাজার কারখানায় প্রায় ৪০ লাখ মানুষ কাজ করে। এই খাত থেকে আয় বছরে ২৫ বিলিয়ন মার্কিন ডলার। এই খাত সংশ্লিষ্টদের লক্ষ্য ২০২১ অর্থাৎ বাংলাদেশের স্বাধীনতার সুবর্ণজয়ন্তীতে এই আয় ৫০ বিলিয়নে উন্নীত করা।
দ্বিতীয় অবস্থানে রেমিট্যান্স। এই খাত থেকে প্রতি বছর আসছে ১৫ বিলিয়ন মার্কিন ডলার। এই দুটি খাতের বাইরে যে শিল্পখাতটি অচিরেই বাংলাদেশের বৈদেশিক মুদ্রা অর্জনে তালিকার উপরের দিকে অবস্থান নিতে পারে সেটি হলো বিপিও। একটু ভেঙে বললে বিজনেস প্রসেস আউটসোর্সিং। অর্থাৎ দেশ বা বিদেশের কোন প্রতিষ্ঠানের কাজ তৃতীয় কোন পক্ষকে দিয়ে করিয়ে নেয়া। বিশ্বব্যাপী ক্রমশ জনপ্রিয় হয়ে ওঠা এই ইন্ডাস্ট্রির বয়স খুব বেশি না হলেও এর অগ্রসরতা চোখধাঁধানো। বাংলাদেশও বর্তমান বৈশ্বিক প্রেক্ষাপটে উদ্ভিন্ন এবং আকর্ষক বাজার হিসাবে ইতোমধ্যে স্বীকৃতি আদায় করে নিয়েছে। দেশেও এর গ্রহণযোগ্যতা যেমন বাড়ছে তেমনি উন্মোচিত হচ্ছে সম্ভবনার নতুনতর দিগন্ত।
তুলনামূলক আলোচনায় প্রাসঙ্গিকভাবেই তৈরি পোশাক শিল্পের সঙ্গে বিপিও চলে আসে অনায়াসে। আসলে অন্ন-বস্ত্র-বাসস্থানের প্রয়োজন সবার। বিশ্ববাসীর পোশাকের প্রয়োজন ফুরাবে না কোনদিন। আর তা মেটাতে গেলে বাংলাদেশের মতো সস্তাশ্রমের দেশগুলোর উপরেই নির্ভর করতে হবে। তাই বাংলাদেশ এই খাতে বর্তমানে যে অবস্থায় আছে তার থেকে ভালো করার সুযোগ থেকেই যাচ্ছে। আরও আশা জাগায় বিশ্বের অর্থনৈতিক মোড়ল বিশ্বব্যাঙ্কের পূর্বাভাষে। তারা বলছে, আগামী এক দশকে চীনের অন্তত ৪ হাজার তৈরি পোশাক কারখানা বাংলাদেশে স্থানান্তর হবে।
তৈরি পোশাক শিল্প বস্তুত একটি শ্রমঘন শিল্প। এখানে শ্রমিকদের ধৈর্য, টিকে থাকার ক্ষমতা, শৃঙ্খলার সঙ্গে বিশেষভাবে প্রয়োজন কা-জ্ঞান আর অর্জিত দক্ষতাকে সঠিকভাবে কাজে লাগানোর ক্ষমতা। এই খাত থেকে আমাদের আয় মোটা দাগে সস্তা শ্রম বিক্রি করে। এখানে ভ্যালু এডিশন থেকে অর্জিত অর্থের পরিমাণ নেই বললেই চলে। মোট আয়ের আবার একটা বড় অংশ প্রতি বছরই ড্রেন আউট হয়ে যায় অভিবাসী মধ্য ও উচ্চ পর্যায়ের ব্যবস্থনাকর্মী এবং বিশেষজ্ঞদের পেছনে।
এই পরিস্থিতির সমান্তরালে দাঁড়িয়ে যে খাতটি কিছু উদ্যোগী আর দূরদর্শী মানুষের নিভৃত যতেœ বেড়ে উঠছে সেটি হলো বিপিও। অমিত সম্ভাবনাময় এই খাতের ক্রমবর্ধমান সাফল্য নিশ্চিত করতে প্রয়োজন কেবল অবকাঠামোগত সহায়তা, নীতিগত সমর্থন, শুল্ক মওকুফ, সাজসরঞ্জামের সুলভতা ও কর হ্রাস আর সুরক্ষা ও নিরাপত্তা। এখানে আরো একটি বিষয় গুরুত্বপূর্ণ। তথ্যপ্রযুক্তির দ্রুত ও ক্রমোন্নয়নের বিশ্বের চাহিদার সরূপও দ্রুত বদলে যায়। আমাদের দেশীয় নীতিনির্ধারকদের এক্ষেত্রে ফ্লেক্সিবল হতে হবে বাংলাদেশের বাজার সুরক্ষিত রাখতে। ব্যবসাবন্ধব নীতিমালা প্রনয়ণের সঙ্গে যে কোন পরিস্থিতির প্রয়োজনে নীতিমালাকে সহায়ক করতে দীর্ঘসূত্রতা পারিহার করতে হবে।
একটু বলে রাখা ভাল আমাদের দেশে আউটসোর্সিং বলতে মূলত ফ্রিল্যান্সাররা যে কাজটি করে থাকে সেটাকেই বোঝানো হয়। যেগুলো অবশ্যই প্রশংসার। তবে এই আউটসোর্সিং এখন অন্যপর্যায়ে উন্নীত হয়েছে। ধারণ করেছে শিল্পখাতের রূপ। অসংখ্য তরুণ-তরুণী এই খাতে নিজেদের মেধা ও মননের উপস্থানায় নিয়মিতভাবে কাজ করে চলেছেন। এক্ষেত্রে এগিয়ে বর্তমানে এগিয়ে রয়েছে ফিলিপাইন, ভারত, মিশরের মতো দেশ। পাকিস্তান এবং শ্রীলঙ্কা নিজেদের অবস্থা সুদৃঢ় করার চেষ্টা করে চলেছে। বিশেষত শ্রীলঙ্কার অগ্রযাত্রা প্রশংসার দাবী রাখে। আন্তর্জাতিক আউটসোর্সিং মার্কেটে নতুন ব্যবসার পাওয়ার ক্ষেত্রে ভারতকে ইতোমধ্যে ছাড়িয়ে গেছে ফিলিপাইন। বিভিন্ন দেশ নতুন এই সম্ভবনাকে কাজে লাগানোর জন্য বেসরকারি এবং সরকারী পর্যায়ে নানাবিধ সুবিধা-প্যাকেজ নিয়ে প্রয়াস অব্যাহত রেখেছে।
বাংলাদেশও এই সম্ভবনাকে কাজে লাগিয়ে সাফল্যের নতুনতর সোপান রচনার চেষ্টা করছে। অন্যান্য খাতের মতো এই খাতের সূচনা ও অগ্রযাত্রা বেসরকারী উদ্যোগে । তবে নিশ্চিত, স্থায়ী এবং টেকসই সাফল্য অর্জনে সরকারী সহায়ার কোন বিকল্প নেই। বলতেই হয় বর্তমানে এই খাত নিয়ে সরকার যথেষ্ট আন্তরিক এবং সক্রিয়। উপরন্তু আমাদের কর্মীদের আত্মবিশ্বাস এবং কর্মদক্ষতায় বাংলাদেশ ইতোমধ্যেই বিশ্বের অন্যতম এমার্জিং মার্কেটের স্বীকৃতি আদায়ের পাশাপাশি বিনিয়োগকারীদের আস্থা অর্জনে সক্ষম হয়েছে। এক্ষেত্রে একটু খতিয়ে দেখা যেতে পারে বিভিন্ন প্রতিষ্ঠান কিভাবে দেখছে বাংলাদেশকে।
গোল্ডম্যান স্যাকস ব্রিক-এর (ব্রাজিল, রাশিয়া, ভারত ও চীন) সমপর্যায়ে অর্থনৈতিক প্রবৃদ্ধি আর বিনিয়োগ গন্তব্য হিসাবে সম্ভাবনাময় ১১টি দেশের (নেক্সট ইভেলেন) তালিকায় রেখেছে বাংলাদেশকে। ভিয়েতনাম কাজাখস্থান, কেনিয়া, নাইজেরিয়া আর বাংলাদেশ- জেপি মরগ্যান এই পাঁচ দেশকে অর্থনৈতিক সম্ভবনার দৃষ্টিকোণ থেকে বলছে ফ্রন্টটিয়ার ফাইভ। এখানে বলে রাখা প্রয়োজন, বাংলাদেশ বিশ্বে পঞ্চম অর্থনৈতিকভাবে সক্রিয় জনসংখ্যার দেশ। ইউরোপিয়ান কমিশন বিশ্বের ২০টি শীর্ষ আউটসোর্সিং ডেস্টিনেশনের অন্যতম হিসাবে বাংলাদেশকে স্বীকৃতি দিয়েছে। বিশ্বব্যাঙ্কের হিসাবে বিনিয়োগ সুরক্ষার দৃষ্টিকোণ থেকে বাংলাদেশ রয়েছে সপ্তদশ স্থানে। আর গার্টনার রিপোর্টে বাংলাদেশকে ধরা হয়েছে বিশ্বের ৩০টি শীর্ষ আউটসোর্সিং ডেস্টিনেশনের অনতম হিসাবে।
ঠিক এই বাস্তবতায় দাঁড়িয়ে নতুন শিল্পখাত হিসাবে বাংলাদেশের সামনে রয়েছে দিগন্তপ্রসারী সম্ভবনা। বাজারও বিশাল। আনট্যাপড বা আনএক্সপ্লোরড রয়ে গেছে সিংহভাগ। এই বাজার দুধরণের। দেশেীয় বাজার বা অনশোর মার্কেট। আর বিদেশের বাজার বা অফশোর মার্কেট। বর্তমান পরিস্থিতিতে বিদেশের বাজার ধরার ক্ষেত্রে আমাদের কিছু সীমাবদ্ধতা অবশ্যই প্রণিধানযোগ্য। দ্বিতীয় সাবমেরিন কেবল না হওয়া পর্যন্ত এই সমস্যা থেকেই যাবে। তবে দেশীয় বাজার ধরার ক্ষেত্রে কোন বাধাই বলতে গেলে নেই। দেশে আউটসোর্সিং শিল্পের প্রধান দুটো ভোক্তা হতে পারে সরকার এবং ব্যাঙ্কিং খাত। উভয়েরই ব্যাক অফিসের যাবতীয় কাজ আউটসোর্স করা সম্ভব। সেটা পরিস্থিতি এবং বাজার বাস্তবতায় এখন সময়ের দাবী বললে বাড়িয়ে বলা হয় না। বিশেষত সরকার ডিজিটাল বাংলাদেশের যে স্বপ্ন বাস্তবায়নের কাজে হাত দিয়েছে তাতে এর সমস্ত প্রতিষ্ঠান এবং কার্যক্রমকে ডিজিটালাইজেশেনর আওতায় আনতে প্রচুর কাজ করতে হবে। সরকারি অবকাঠামো কাজে লাগিয়ে তা সম্পন্ন করা যে কেবল প্রচুর সময়ের ব্যাপার তা নয় বরং ব্যয়সাপেক্ষও বটে। যেটা বাস্তবসম্মতও নয়। এই অবস্থায় আউটসোর্সিং হতে পারে সঠিক এবং সময়োপযোগী সমাধান। একইভাবে ব্যাঙ্কও তাদের ব্যাক অফিসের নানা ধরণের প্রচুর কাজ তৃতীয়পক্ষকে দিয়ে করিয়ে নিতে পারে।
সরকার কিংবা ব্যাঙ্কিং খাত আউটসোর্স করলে ব্যয় সংকোচন হবে। প্রসাশনিক ও উৎপাদন ব্যয় নিয়ন্ত্রণে থাকবে। জনবল এবং বেতন কমবে। এই অর্থ অন্যান্য প্রতিষ্ঠানিক উন্নয়ন, বিশেষজ্ঞ সেবাগ্রহণ ইত্যাদিতে ব্যয় করার মধ্য দিয়ে প্রতিষ্ঠানকে আরো দক্ষ করে তোলার অবকাশ পাবে। অন্যদিকে আউটসোর্সিংয়ের ফলে গ্রাহকসেবা নিশ্চিত হবে। গ্রাহক সন্তুষ্টি প্রতিষ্ঠানের প্রতি তাদের উত্তরোত্তর আস্থাবান করবে।
সরকারী বা বেসরকারী কাজ তৃতীয়পক্ষকে দিয়ে করানো মানে কর্মসংস্থান হ্রাস বা সংকোচন। এই আশঙ্কাও অমূলক নয়। এক্ষেত্রে জনমনে একটা নেতিবাচক মনোভাবের জন্ম হওয়াটাও অস্বাভাবিক নয়। কারণ মানুষ সরকারী চাকরীর প্রতি আলাদা আকর্ষণ বোধ করে থাকে। পাশাপাশি চাকরির বাজারে ব্যাঙ্কিং খাতেরও রয়েছে আলাদা গ্রহণযোগ্যতা।
ঠিক এই ক্রান্তিতে দাঁড়িয়ে আউটসোর্সিং খাতকে একটা চ্যালেঞ্জ মোকবিলা করতেই হবে। সেটা যথেষ্ট ইতিবাচকভাবেই করা সম্ভব। করণ একদিকে যখন কর্মসংস্থান হ্রাস পাচ্ছে অন্যদিকে তখন খুলে যাচ্ছে কর্মসংস্থানের বিপুল বাজার। যেখানে ইনসেনটিভ প্যঅকেজও আকর্ষণীয়। এমনকি পড়াশনা চালিয়েও এই কাজ পেশাদারভাবে করা সম্ভব। অন্যদিকে ইন্ডাস্ট্রি যত বিস্তৃত হবে, দক্ষ জনবলের চাহিদা ততই বাড়বে। এজন্য সরকারি এবং বেসরকারিভাবে এর প্রচার খুবই জরুরি।
বাংলাদেশের যেমন বাজার আনএক্সপ্লোরড আছে তেমনি জনবলও। আউটসোর্সিং খাত এই উদ্ভিন্ন প্রজন্মকে কাজে লাগাতে পারে। এর মধ্যে দিয়ে তারা যেমন সনির্ভর হয়ে উঠবে তেমনি দেশীয় অর্থনীতিতে তাদের উপার্জন নতুন আবর্তের সৃষ্টি করে প্রবৃদ্ধিকে বেগবান করবে।
আউটসোর্সিং বাজার বিশেষজ্ঞরা বলছেন, আগামী ২০২১ সালে এই খাতে থেকে আয় হবে ১ বিলিয়িন ডলার। একই সময়ে এই খাতে কর্মসংস্থান হবে অন্তত ২ লাখ মানুষের।
এখানে আাবারও একটু তৈরি পোশাক শিল্পের সঙ্গে তুলনা করতেই হয়। অবকাঠামো সব শিল্পের জন্যই প্রয়োজন। তবে তৈরি পোশাক শিল্পের জন্য বেশ কিছু পূর্বশর্ত রয়েছে। রপ্তানীর জন্য বন্দর, উৎপাদন স্থল থেকে বন্দরের দূরত্ব ইত্যাদি নানা বিষয়। এমনকি যোগাযোগ ব্যবস্থার উন্নতি না হলে দেশের প্রত্যন্ত অঞ্চলে তৈরি পোশাক শিল্পের বিস্তার সম্ভব নয়। এই পরিস্থিতি সন্দহাতীতভাবেই ডিসেন্ট্রালাইজেশনের অন্তরায়। ঠিক এই বাস্তবতায় আউটসোর্সিং শিল্প লক্ষ যোজন অগ্রসর। প্রয়োজনীয় ইন্টারনেট কানেকশন থাকলে দেশের যে কোন প্রান্তে প্রয়োজনীয় অবকাঠামো সুবিধা নিয়ে এই শিল্পস্থাপন সম্ভব। এর জন্য বাড়তি কোন কিছুরই দরকার হবে না। এমনকি উৎপাদিত পণ্য রপ্তানির জন্য স্থানান্তরেরও প্রয়োজন পড়বে না। উপরন্তু এখানকার কর্মীদের পড়াশুনাও বাধাগ্রস্থ হবে না। আশার কথা, কাজ এবং পড়াশুনা চালিয়ে নিতে পারবে সমান্তরালে। তাতে উপরি লাভ হলো, ঐ পরিবারকে সন্তানের পড়াশুনার ব্যয়ভার নিয়ে দুশ্চিন্তা করতে হবে না। বৃহদর্থে ইতিবাচক বিষয়, রাজধানীর উপর জনসংখ্যার চাপ হ্রাসের পাশাপাশি গ্রামীণ অর্থনীতি সচল হবে। এতে করে দেশের প্রত্যন্ত অঞ্চলও উন্নয়নে উজ্জ্বল হয়ে উঠবে। এখানে আরো একটি বিষয় প্রণিধানযোগ্য, তৈরি পোশাক শিল্পে বিদেশীদের পেছনে দেশের অর্জিত বৈদেশিক মুদ্রার একটা উল্লেখযোগ্য অংশ ব্যয় হয়ে যায়। এই খাতে সেই সম্ভাবনা নেই তা নয়। তবে তার পরিমাণ নেহায়তই কম।
এখন একটা প্রশ্ন থেকেই যায়। এই খাতে যারা কাজ করতে আসবে তাদের বেতন-ভাতা কেমন হবে। কতটা আতকর্ষক হবে। বর্তমানে এই খাতের বিভিন্ন ক্ষেত্রে সদ্য শুরু করছে এমন একজন কল এজেন্ট সর্বনি¤œ ১০-২৫ হাজার টাকা মাসিক বেতন পেয়ে থাকেন। এরপর তাঁর মেধা, দক্ষতা, সিনিয়রিটি, অভিজ্ঞতা ইত্যাদির উপর নির্ভর করে বেতন ক্রমান্নয়ে বৃদ্ধি পেতে থাকবে।
এখানে ছেলে এবং মেয়েরা সমান্তরালে কাজ করতে পারে। বাংলাদেশের ছেলেমেয়েদের মেধা বিশ্ববিদিত। এই খাতটিও মূলত মেধানির্ভর। বিশেষত সফটওয়্যার আর গ্রাফিক ডিজাইন সংক্রান্ত বিষয়ে আমাদের ছেলেমেয়েদের সৃজনদক্ষতা প্রশ্নাতীত। এটা সন্দেহাতীতভাবে বাংলাদেশের আউটসোর্সিং খাতের জন্য একটা বিশাল সহায়ক শক্তি।
এই খাতের উন্নয়নে আমরা অগ্রসর প্রতিবেশী বা দূরপ্রতিবেশীরও সহায়তা নিতে পারি। যেকোন খাতেই ট্রেনিংয়ের বিকল্প নেই। সেটাও নিশ্চিত করতে হবে। পাশাপাশি আমাদের শিক্ষা ব্যবস্থায়ও পরিবর্তন এবং সংযোজন প্রয়োজন হবে এই খাতের জন্য তৈরি জনশক্তি নিশ্চিত করতে। আন্তর্জাতিক এই খাতের জন্য ইংরেজি জানা ছেলেমেয়ে আবশ্যক। একই সঙ্গে বাংলা জানাটাও একান্ত জরুরী। দেশীয় প্রতিষ্ঠানে বিশেষ করে সরকারী কাজ করতে গেলে বাংলার বিকল্প নেই। তখন বাংলা ভাষা জানা, টাইপ করতে পারাটাই হবে প্রধান পূর্বশর্ত। তাই এই শিল্পখাতে আগ্রহীদের উচিত হবে দুটো ভাষাতেই নিজেকে সমানভাবে রপ্ত ও দক্ষ করে তোলা।
বাংলাদেশে যখন দিন আমেরিকায় তখন রাত। আবার লাতিন আমেরিকা, ইউরোপ এমনকি দূরপ্রাচ্যের সঙ্গেও আমাদের সময় পার্থক্য বিদ্যমান। এসব মাথায় রেখেই তো এই শিল্পকে এগোতে হবে। কাজ চলবে সারাদিনরাত। যাকে বলে রাউন্ড দ্য ক্লক। ছেলেমেয়েরা বেঁধে দেয়া সময়েই কাজে যোগ দেবে, কাজ শেষে ঘরে ফিরবে। এদের জন্য প্রয়োজন সামাজিক সচেতনতা, প্রসাশনিক সহায়তা এবং সর্বোপরি সুরক্ষা ও নিরাপত্তা। সবচেয়ে বেশি লাগবে রাতে অফিসে আসা-যাওয়ার জন্য শতভাগ নিরাপত্তার পরিবেশ। লক্ষ্য রাখতে হবে কোনভাবেই তারা যেন হয়রানীর শিকার না হয়। বিশেষ পরিবহন সুবিধা আর শৃঙ্খলারক্ষাবাহিনী সহায়তাও একান্ত আবশ্যক।
যে কোন উদ্যোগকে সাফল্যের সোপান দিতে সবার সর্বোত সহায়তার বিকল্প নেই। বৈশ্বিক বাজার এবং পরিস্থিতি বাস্তবতায় বাংলাদেশের আউটসোর্সিং খাতকে এগিয়ে নিতে হলে সব স্টেক হোল্ডারদের আন্তরিক এবং ঐকান্তিক অংশগ্রহণ চাই। তাহলেই নিশ্চিত হবে কাঙ্খিত লক্ষ্য অর্জন। বাংলাদেশ হয়ে উঠতে পারবে বিশ্বের অন্যতম শীর্ষ ও আকর্ষক আউটসোর্সিং গন্তব্য। বৈদেশিক মুদ্রা অর্জনে পিছে ফেলে দিতে পারবে অন্যসব শিল্প খাততে। দেশীয় অর্থনীতির মূল স্রোত আন্দোলিত হবে সাফল্যের নবজাগরণে।

লেখক॥ আহমাদুল হক
সভাপতি, বাংলাদেশ এসোসিয়েশন অফ কলসেন্টার এন্ড আউটসোর্সিং।

Please Share This Post.

183 thoughts on “সাফল্যের নবজাগরণের আলোন্দিত হবে বাংলাদেশ

  • জুলাই 18, 2020 at 12:23 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I’m the manager of JustCBD brand (justcbdstore.com) and am seeking to broaden my wholesale side of company. I am hoping someone at targetdomain share some guidance . I considered that the best way to do this would be to talk to vape companies and cbd retailers. I was really hoping if anybody at all could recommend a dependable site where I can get Vape Store Email List I am already considering creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. Not sure which one would be the most suitable solution and would appreciate any assistance on this. Or would it be simpler for me to scrape my own leads? Suggestions?

  • জুলাই 22, 2020 at 10:36 অপরাহ্ন
    Permalink

    The very next time I read a blog, Hopefully it won’t fail me just as much as this one. After all, Yes, it was my choice to read through, but I genuinely believed you would have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of complaining about something that you could possibly fix if you were not too busy looking for attention.

  • জুলাই 23, 2020 at 3:57 অপরাহ্ন
    Permalink

    Excellent post. I will be experiencing a few of these issues as well..

  • জুলাই 25, 2020 at 1:49 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Greetings! Very helpful advice in this particular post! It is the little changes that will make the biggest changes. Thanks a lot for sharing!

  • জুলাই 25, 2020 at 6:06 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    You are so cool! I don’t suppose I have read a single thing like that before. So great to discover someone with a few genuine thoughts on this issue. Seriously.. thank you for starting this up. This site is one thing that is required on the internet, someone with some originality!

  • জুলাই 25, 2020 at 11:01 অপরাহ্ন
    Permalink

    Your style is unique compared to other people I have read stuff from. I appreciate you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark this page.

  • জুলাই 26, 2020 at 2:22 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This is a topic that is near to my heart… Many thanks! Where are your contact details though?

  • জুলাই 26, 2020 at 11:00 অপরাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Awesome article dude! Thanks, However I am having problems with your RSS. I don’t understand the reason why I am unable to join it. Is there anybody else having similar RSS issues? Anybody who knows the answer can you kindly respond? Thanx!!

  • জুলাই 27, 2020 at 8:26 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Your style is unique in comparison to other people I’ve read stuff from. I appreciate you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark this web site.

  • জুলাই 28, 2020 at 3:11 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hello, I believe your web site could possibly be having internet browser compatibility issues. When I take a look at your web site in Safari, it looks fine however, if opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, great site!

  • জুলাই 28, 2020 at 1:03 অপরাহ্ন
    Permalink

    Saved as a favorite, I love your web site!

  • জুলাই 29, 2020 at 6:46 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This blog was… how do I say it? Relevant!! Finally I’ve found something which helped me. Kudos!

  • জুলাই 30, 2020 at 1:06 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hi, I think your web site could possibly be having internet browser compatibility problems. When I take a look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Besides that, wonderful site!

  • জুলাই 30, 2020 at 2:37 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I quite like looking through a post that will make people think. Also, thank you for permitting me to comment!

  • জুলাই 31, 2020 at 10:36 অপরাহ্ন
    Permalink

    Very good information. Lucky me I recently found your blog by chance (stumbleupon). I’ve saved it for later!

  • আগস্ট 1, 2020 at 5:12 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good post. I’m going through a few of these issues as well..

  • আগস্ট 2, 2020 at 3:05 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    An intriguing discussion is definitely worth comment. I do believe that you need to publish more about this subject matter, it may not be a taboo subject but usually people don’t discuss these topics. To the next! Best wishes!!

  • আগস্ট 2, 2020 at 4:05 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hi there! I could have sworn I’ve visited your blog before but after looking at a few of the articles I realized it’s new to me. Anyhow, I’m certainly pleased I discovered it and I’ll be book-marking it and checking back often!

  • আগস্ট 4, 2020 at 4:47 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Everything is very open with a very clear explanation of the challenges. It was definitely informative. Your site is useful. Many thanks for sharing!

  • আগস্ট 4, 2020 at 5:29 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    You ought to take part in a contest for one of the best websites on the internet. I will highly recommend this site!

  • আগস্ট 4, 2020 at 4:49 অপরাহ্ন
    Permalink

    Excellent site you have got here.. It’s hard to find excellent writing like yours nowadays. I seriously appreciate individuals like you! Take care!!

  • আগস্ট 4, 2020 at 5:50 অপরাহ্ন
    Permalink

    Great blog you have here.. It’s difficult to find quality writing like yours these days. I seriously appreciate people like you! Take care!!

  • আগস্ট 5, 2020 at 2:07 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hello! I could have sworn I’ve visited this blog before but after going through some of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m certainly pleased I stumbled upon it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

  • আগস্ট 6, 2020 at 2:50 অপরাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was a really wonderful post. Thank you for providing these details.

  • আগস্ট 7, 2020 at 1:03 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    An intriguing discussion is worth comment. I do think that you ought to write more about this issue, it might not be a taboo matter but usually people do not discuss these topics. To the next! Best wishes!!

  • আগস্ট 7, 2020 at 3:33 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Having read this I believed it was rather enlightening. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it!

  • আগস্ট 7, 2020 at 4:23 অপরাহ্ন
    Permalink

    After looking into a few of the blog posts on your website, I honestly like your technique of blogging. I added it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Please check out my website as well and let me know what you think.

  • আগস্ট 7, 2020 at 6:24 অপরাহ্ন
    Permalink

    You are so interesting! I don’t suppose I’ve read through a single thing like that before. So good to discover another person with some original thoughts on this topic. Really.. many thanks for starting this up. This website is something that is required on the web, someone with a bit of originality!

  • আগস্ট 10, 2020 at 1:41 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post and also the rest of the site is extremely good.

  • আগস্ট 12, 2020 at 2:38 অপরাহ্ন
    Permalink

    This is the perfect blog for everyone who wants to find out about this topic. You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that’s been discussed for many years. Wonderful stuff, just great!

  • আগস্ট 13, 2020 at 4:24 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I really like it when people come together and share opinions. Great site, keep it up!

  • আগস্ট 13, 2020 at 6:49 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This is the right web site for anyone who really wants to understand this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally would want to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a subject that’s been discussed for a long time. Great stuff, just great!

  • আগস্ট 13, 2020 at 10:07 অপরাহ্ন
    Permalink

    That is a really good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Short but very accurate information… Thanks for sharing this one. A must read article!

  • আগস্ট 14, 2020 at 2:32 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Having read this I thought it was extremely informative. I appreciate you taking the time and effort to put this informative article together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

  • আগস্ট 14, 2020 at 3:06 অপরাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However I am going through difficulties with your RSS. I don’t understand the reason why I cannot subscribe to it. Is there anybody getting the same RSS problems? Anyone that knows the answer can you kindly respond? Thanks!!

  • আগস্ট 14, 2020 at 5:22 অপরাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this article and the rest of the website is also really good.

  • আগস্ট 15, 2020 at 8:31 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was a really wonderful post. Thanks for providing this info.

  • আগস্ট 15, 2020 at 8:56 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Spot on with this write-up, I truly feel this web site needs a lot more attention. I’ll probably be back again to see more, thanks for the info!

  • আগস্ট 16, 2020 at 5:40 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was an extremely wonderful article. Thank you for supplying these details.

  • আগস্ট 16, 2020 at 10:59 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I’m amazed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that’s both educative and engaging, and let me tell you, you’ve hit the nail on the head. The problem is an issue that not enough folks are speaking intelligently about. I’m very happy that I stumbled across this during my search for something relating to this.

  • আগস্ট 17, 2020 at 8:46 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This site really has all the information and facts I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

  • আগস্ট 17, 2020 at 9:31 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    It’s hard to come by educated people on this topic, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks

  • আগস্ট 17, 2020 at 11:57 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    It’s hard to come by experienced people on this topic, but you seem like you know what you’re talking about! Thanks

  • আগস্ট 18, 2020 at 10:19 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This is a very good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Simple but very accurate information… Thank you for sharing this one. A must read article!

  • আগস্ট 18, 2020 at 11:31 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good post. I certainly appreciate this website. Keep writing!

  • আগস্ট 18, 2020 at 12:15 অপরাহ্ন
    Permalink

    Howdy, There’s no doubt that your web site may be having internet browser compatibility issues. When I look at your web site in Safari, it looks fine but when opening in IE, it has some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Aside from that, great site!

  • আগস্ট 18, 2020 at 2:24 অপরাহ্ন
    Permalink

    Having read this I thought it was extremely enlightening. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worthwhile!

  • আগস্ট 19, 2020 at 2:00 অপরাহ্ন
    Permalink

    Everything is very open with a precise explanation of the challenges. It was really informative. Your website is extremely helpful. Thanks for sharing!

  • আগস্ট 19, 2020 at 2:44 অপরাহ্ন
    Permalink

    This web site truly has all of the information I needed concerning this subject and didn’t know who to ask.

  • আগস্ট 19, 2020 at 4:57 অপরাহ্ন
    Permalink

    Aw, this was a really good post. Spending some time and actual effort to produce a good article… but what can I say… I put things off a lot and don’t seem to get nearly anything done.

  • আগস্ট 19, 2020 at 5:24 অপরাহ্ন
    Permalink

    Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon everyday. It will always be interesting to read through content from other authors and practice a little something from their websites.

  • আগস্ট 20, 2020 at 10:24 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hi! I could have sworn I’ve been to this website before but after looking at many of the posts I realized it’s new to me. Regardless, I’m certainly pleased I stumbled upon it and I’ll be book-marking it and checking back regularly!

  • আগস্ট 20, 2020 at 11:13 অপরাহ্ন
    Permalink

    I’m amazed, I must say. Seldom do I come across a blog that’s equally educative and amusing, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The issue is an issue that not enough men and women are speaking intelligently about. I’m very happy I found this in my hunt for something regarding this.

  • আগস্ট 21, 2020 at 1:31 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This website was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Thanks!

  • আগস্ট 22, 2020 at 8:23 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hello, I read your blogs regularly. Your humoristic style is awesome, keep up the good work!|

  • আগস্ট 26, 2020 at 8:48 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hello would you mind stating which blog platform you’re using? I’m going to start my own blog in the near future but I’m having a difficult time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!|

  • আগস্ট 27, 2020 at 12:59 অপরাহ্ন
    Permalink

    I agree with your opinion. From now on I will always support you.

  • আগস্ট 28, 2020 at 5:54 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Your article makes perfect sense. Writing that is worth reading. oh yeah btw also visit my website at http://big2.poker. Thanks

  • সেপ্টেম্বর 4, 2020 at 10:37 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hi, i think that i noticed you visited my blog so i came to return the desire?.I’m attempting to to find things to enhance my web site!I guess its good enough to make use of some of your ideas!!|

  • সেপ্টেম্বর 5, 2020 at 4:48 অপরাহ্ন
    Permalink

    It is the best time to make some plans for the longer term and it is time to be happy. I have learn this post and if I may I desire to counsel you some fascinating issues or tips. Maybe you can write subsequent articles relating to this article. I wish to learn more issues about it!|

  • সেপ্টেম্বর 7, 2020 at 1:56 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This is a topic that’s near to my heart… Thank you! Exactly where are your contact details though?|

  • সেপ্টেম্বর 10, 2020 at 7:03 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that it is really informative. I am going to watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing. Cheers!|

  • সেপ্টেম্বর 14, 2020 at 7:10 অপরাহ্ন
    Permalink

    very easy to understand explanation. fits me perfectly. from now on I will be your fan

  • সেপ্টেম্বর 15, 2020 at 10:16 অপরাহ্ন
    Permalink

    Your style is unique in comparison to other people I have read stuff from. Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just bookmark this web site.

  • সেপ্টেম্বর 16, 2020 at 7:10 অপরাহ্ন
    Permalink

    I’am amazed

  • সেপ্টেম্বর 18, 2020 at 5:12 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was an extremely wonderful article. Thank you for providing this info.

  • সেপ্টেম্বর 18, 2020 at 6:49 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this write-up plus the rest of the website is extremely good.

  • সেপ্টেম্বর 18, 2020 at 8:13 অপরাহ্ন
    Permalink

    quite interesting article. however, in some cases it still needs improvement.

  • সেপ্টেম্বর 19, 2020 at 12:25 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    A fascinating discussion is definitely worth comment. I do think that you ought to write more about this subject matter, it might not be a taboo subject but generally people don’t discuss these topics. To the next! All the best!!

  • সেপ্টেম্বর 19, 2020 at 1:59 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I enjoy reading a post that will make people think. Also, thanks for allowing for me to comment!

  • সেপ্টেম্বর 19, 2020 at 7:59 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    After looking into a number of the articles on your site, I honestly appreciate your technique of writing a blog. I bookmarked it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please check out my web site as well and let me know how you feel.

  • সেপ্টেম্বর 19, 2020 at 6:53 অপরাহ্ন
    Permalink

    very easy to understand explanation. fits me perfectly. from now on I will be your fan

  • সেপ্টেম্বর 20, 2020 at 1:34 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thanks, However I am experiencing problems with your RSS. I don’t know why I am unable to join it. Is there anybody getting identical RSS issues? Anyone who knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

  • সেপ্টেম্বর 20, 2020 at 2:17 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Thanks designed for sharing such a pleasant thinking, article is pleasant, thats why i have read it entirely|

  • সেপ্টেম্বর 20, 2020 at 9:40 অপরাহ্ন
    Permalink

    Excellent web site. Plenty of helpful information here. I am sending it to a few pals ans additionally sharing in delicious. And naturally, thank you to your sweat!|

  • সেপ্টেম্বর 21, 2020 at 4:24 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    You made some decent points there. I checked on the net for additional information about the issue and found most people will go along with your views on this website.

  • সেপ্টেম্বর 21, 2020 at 12:54 অপরাহ্ন
    Permalink

    Everyone loves it when individuals come together and share views. Great blog, continue the good work!

  • সেপ্টেম্বর 21, 2020 at 6:25 অপরাহ্ন
    Permalink

    Quality articles, I am waiting for your next article. keep working

  • সেপ্টেম্বর 22, 2020 at 12:15 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good post. I absolutely love this site. Continue the good work!

  • সেপ্টেম্বর 22, 2020 at 11:27 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hi, I do believe this is an excellent website. I stumbledupon it 😉 I will revisit yet again since I bookmarked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide other people.

  • সেপ্টেম্বর 23, 2020 at 10:45 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This website definitely has all the information and facts I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

  • সেপ্টেম্বর 24, 2020 at 8:38 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    That is a great tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very accurate information… Many thanks for sharing this one. A must read article!

  • সেপ্টেম্বর 26, 2020 at 2:07 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up plus the rest of the site is also really good.

  • সেপ্টেম্বর 27, 2020 at 6:03 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hi there! I could have sworn I’ve visited your blog before but after going through a few of the posts I realized it’s new to me. Anyways, I’m certainly pleased I came across it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

  • সেপ্টেম্বর 27, 2020 at 7:56 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I’d like to thank you for the efforts you’ve put in penning this website. I am hoping to check out the same high-grade blog posts by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal site now 😉

  • সেপ্টেম্বর 28, 2020 at 3:26 অপরাহ্ন
    Permalink

    Wonderful article! We will be linking to this great content on our website. Keep up the great writing.

  • সেপ্টেম্বর 29, 2020 at 12:52 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Wow that was strange. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to say fantastic blog!|

  • সেপ্টেম্বর 29, 2020 at 7:55 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    An interesting discussion is definitely worth comment. I do think that you ought to publish more about this issue, it might not be a taboo matter but usually people don’t discuss these issues. To the next! Many thanks!!

  • সেপ্টেম্বর 30, 2020 at 4:38 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Great post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Extremely useful info particularly the last part 🙂 I care for such information much. I was looking for this particular information for a long time. Thank you and good luck.|

  • সেপ্টেম্বর 30, 2020 at 8:47 অপরাহ্ন
    Permalink

    I’m really impressed together with your writing skills and also with the layout on your weblog. Is this a paid subject matter or did you customize it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is uncommon to look a great blog like this one today..

  • সেপ্টেম্বর 30, 2020 at 11:59 অপরাহ্ন
    Permalink

    It’s actually a great and helpful piece of info. I’m glad that you simply shared this useful info with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.

  • অক্টোবর 2, 2020 at 6:54 অপরাহ্ন
    Permalink

    Next time I read a blog, Hopefully it does not fail me as much as this one. After all, I know it was my choice to read through, however I truly thought you would have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you can fix if you were not too busy seeking attention.

  • অক্টোবর 3, 2020 at 4:13 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Saved as a favorite, I like your web site!

  • অক্টোবর 3, 2020 at 4:34 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Have you ever considered creating an e-book or guest authoring on other websites? I have a blog based on the same information you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my viewers would value your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e-mail.|

  • অক্টোবর 3, 2020 at 3:00 অপরাহ্ন
    Permalink

    Greetings! Very helpful advice in this particular post! It’s the little changes which will make the largest changes. Thanks a lot for sharing!

  • অক্টোবর 4, 2020 at 2:46 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon everyday. It will always be interesting to read content from other writers and use a little something from other sites.

  • অক্টোবর 4, 2020 at 8:24 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    When I initially left a comment I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I receive 4 emails with the exact same comment. There has to be an easy method you are able to remove me from that service? Thank you!

  • অক্টোবর 6, 2020 at 12:25 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    For most recent news you have to pay a visit internet and on internet I found this site as a finest website for latest updates.|

  • অক্টোবর 6, 2020 at 1:29 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Very good write-up. I definitely appreciate this website. Thanks!

  • অক্টোবর 6, 2020 at 9:13 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Your style is unique in comparison to other people I have read stuff from. Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just bookmark this blog.

  • অক্টোবর 7, 2020 at 3:18 অপরাহ্ন
    Permalink

    Good info. Lucky me I found your site by chance (stumbleupon). I’ve saved it for later!

  • অক্টোবর 7, 2020 at 7:08 অপরাহ্ন
    Permalink

    This website certainly has all of the info I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

  • অক্টোবর 7, 2020 at 10:52 অপরাহ্ন
    Permalink

    Admiring the time and effort you put into your blog and detailed information you provide. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same outdated rehashed material. Wonderful read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.|

  • অক্টোবর 8, 2020 at 3:09 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good replies in return of this query with real arguments and explaining all concerning that.|

  • অক্টোবর 10, 2020 at 7:15 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hi! I could have sworn I’ve visited your blog before but after looking at a few of the posts I realized it’s new to me. Anyhow, I’m certainly pleased I came across it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!|

  • অক্টোবর 10, 2020 at 3:16 অপরাহ্ন
    Permalink

    Thanks for finally talking about > blog_title < Loved it!|

  • অক্টোবর 11, 2020 at 1:12 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    You’ve made some decent points there. I looked on the net to learn more about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

  • অক্টোবর 11, 2020 at 6:30 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hi there! This post couldn’t be written any better! Going through this post reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I’ll forward this article to him. Pretty sure he’s going to have a very good read. Thanks for sharing!|

  • অক্টোবর 12, 2020 at 7:54 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good day! I could have sworn I’ve been to this website before but after browsing through a few of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m definitely happy I found it and I’ll be bookmarking it and checking back regularly!

  • অক্টোবর 12, 2020 at 9:02 অপরাহ্ন
    Permalink

    It’s nearly impossible to find educated people about this subject, but you seem like you know what you’re talking about! Thanks

  • অক্টোবর 13, 2020 at 7:44 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    After I originally commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I get 4 emails with the same comment. Perhaps there is an easy method you are able to remove me from that service? Cheers!

  • অক্টোবর 13, 2020 at 11:57 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hey very nice web site!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I will bookmark your website and take the feeds alsoÖI’m happy to find a lot of useful info here in the post, we need develop more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  • অক্টোবর 14, 2020 at 12:05 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Spot on with this write-up, I truly believe that this website needs a lot more attention. I’ll probably be back again to read more, thanks for the advice!

  • অক্টোবর 14, 2020 at 5:26 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great. I don’t know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!|

  • অক্টোবর 14, 2020 at 7:53 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this article and also the rest of the website is also very good.

  • অক্টোবর 15, 2020 at 6:42 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I noticed one of your pages have a 404 error.

  • অক্টোবর 15, 2020 at 10:56 অপরাহ্ন
    Permalink

    Excellent web site you have got here.. It’s hard to find quality writing like yours these days. I honestly appreciate people like you! Take care!!

  • অক্টোবর 16, 2020 at 1:03 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    A fascinating discussion is definitely worth comment. I think that you need to publish more on this subject matter, it might not be a taboo matter but generally people don’t speak about these issues. To the next! Many thanks!!|

  • অক্টোবর 16, 2020 at 9:30 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    You have made some good points there. I checked on the internet for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

  • অক্টোবর 17, 2020 at 4:25 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Thanks for sharing your info. I really appreciate your efforts and I will be waiting for your next post thank you once again.|

  • অক্টোবর 17, 2020 at 8:37 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I truly love your site.. Excellent colors & theme. Did you develop this web site yourself? Please reply back as I’m planning to create my very own blog and would like to know where you got this from or what the theme is named. Appreciate it!|

  • অক্টোবর 18, 2020 at 12:35 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Howdy! This blog post could not be written any better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I most certainly will send this information to him. Pretty sure he’ll have a great read. Thank you for sharing!

  • অক্টোবর 18, 2020 at 3:18 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Great information. Lucky me I came across your site by accident (stumbleupon). I’ve book-marked it for later!

  • অক্টোবর 19, 2020 at 2:47 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I got this web site from my buddy who told me about this web page and at the moment this time I am visiting this website and reading very informative posts at this time.|

  • অক্টোবর 19, 2020 at 3:41 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I was recommended this blog by means of my cousin. I am not sure whether this submit is written by him as nobody else understand such precise about my trouble. You are wonderful! Thanks!|

  • অক্টোবর 19, 2020 at 7:07 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Very nice write-up. I certainly appreciate this site. Keep writing!

  • অক্টোবর 19, 2020 at 8:25 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I quite like looking through a post that will make men and women think. Also, thank you for permitting me to comment!

  • অক্টোবর 19, 2020 at 10:31 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This can be an inspiration to many people. Very good job

  • অক্টোবর 19, 2020 at 5:25 অপরাহ্ন
    Permalink

    quite interesting article. however, in some cases it still needs improvement.

  • অক্টোবর 20, 2020 at 10:07 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Thanks for another informative blog. Where else could I get that type of information written in such a perfect means? I’ve a undertaking that I am just now working on, and I’ve been at the glance out for such information.

  • অক্টোবর 20, 2020 at 3:04 অপরাহ্ন
    Permalink

    After going over a handful of the blog articles on your site, I really like your way of blogging. I saved as a favorite it to my bookmark site list and will be checking back in the near future. Please check out my web site as well and let me know what you think.

  • অক্টোবর 21, 2020 at 11:33 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    A powerful share, I just given this onto a colleague who was doing a little bit evaluation on this. And he actually bought me breakfast as a result of I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I really feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you grow to be expertise, would you thoughts updating your blog with more details? It’s extremely useful for me. Huge thumb up for this weblog put up!

  • অক্টোবর 21, 2020 at 9:41 অপরাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However I am encountering difficulties with your RSS. I don’t know the reason why I cannot join it. Is there anybody having the same RSS problems? Anybody who knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

  • অক্টোবর 22, 2020 at 12:57 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I want to to thank you for this great read!! I definitely enjoyed every bit of it. I have you bookmarked to look at new stuff you post…

  • অক্টোবর 22, 2020 at 12:59 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good post. I’m going through many of these issues as well..

  • অক্টোবর 22, 2020 at 3:15 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good information. Lucky me I came across your site by accident (stumbleupon). I have saved as a favorite for later!|

  • অক্টোবর 23, 2020 at 12:05 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good day! I simply wish to offer you a big thumbs up for your great info you’ve got right here on this post. I’ll be coming back to your blog for more soon.

  • অক্টোবর 23, 2020 at 9:30 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Aw, this was a really nice post. Spending some time and actual effort to make a superb article… but what can I say… I put things off a whole lot and never seem to get nearly anything done.

  • অক্টোবর 23, 2020 at 2:15 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hi, I do believe this is a great site. I stumbledupon it 😉 I’m going to return once again since I book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help other people.

  • অক্টোবর 23, 2020 at 10:54 অপরাহ্ন
    Permalink

    Nice post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon everyday. It will always be exciting to read through articles from other writers and use something from their sites. |

  • অক্টোবর 23, 2020 at 11:11 অপরাহ্ন
    Permalink

    Nice post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon everyday. It’s always interesting to read through articles from other writers and use a little something from their web sites.

  • অক্টোবর 24, 2020 at 2:20 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hello! I just would like to offer you a big thumbs up for your excellent info you’ve got here on this post. I am coming back to your blog for more soon.

  • অক্টোবর 24, 2020 at 2:59 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Heya are using WordPress for your site platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do you require any html coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!|

  • অক্টোবর 24, 2020 at 4:24 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This is the perfect website for anyone who wishes to understand this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a subject that has been discussed for ages. Great stuff, just excellent!

  • অক্টোবর 24, 2020 at 9:50 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Along with almost everything that seems to be developing throughout this subject matter, your viewpoints are actually fairly exciting. On the other hand, I beg your pardon, but I can not subscribe to your whole theory, all be it stimulating none the less. It seems to me that your opinions are actually not completely rationalized and in simple fact you are generally your self not really entirely convinced of your argument. In any event I did take pleasure in reading through it.

  • অক্টোবর 24, 2020 at 11:31 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    An impressive share! I’ve just forwarded this onto a colleague who had been doing a little research on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to talk about this matter here on your internet site.

  • অক্টোবর 24, 2020 at 7:12 অপরাহ্ন
    Permalink

    Very good blog post. I definitely love this site. Thanks!

  • অক্টোবর 25, 2020 at 1:48 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I like it when people come together and share views. Great website, keep it up!

  • অক্টোবর 25, 2020 at 1:59 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I blog often and I seriously thank you for your content. This great article has truly peaked my interest. I will take a note of your website and keep checking for new information about once per week. I opted in for your Feed as well.

  • অক্টোবর 25, 2020 at 2:24 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Excellent site you have got here.. It’s hard to find high-quality writing like yours these days. I honestly appreciate individuals like you! Take care!!

  • অক্টোবর 25, 2020 at 4:44 অপরাহ্ন
    Permalink

    This is the right site for anyone who really wants to find out about this topic. You understand so much its almost tough to argue with you (not that I personally would want to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a topic which has been written about for decades. Excellent stuff, just great!

  • অক্টোবর 26, 2020 at 2:44 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    You’ve made some good points there. I checked on the web to find out more about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

  • অক্টোবর 26, 2020 at 12:53 অপরাহ্ন
    Permalink

    This is the right website for everyone who wishes to find out about this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally will need to…HaHa). You certainly put a new spin on a topic that has been written about for ages. Excellent stuff, just wonderful!

  • অক্টোবর 26, 2020 at 4:24 অপরাহ্ন
    Permalink

    Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there! Cheers|

  • অক্টোবর 26, 2020 at 4:33 অপরাহ্ন
    Permalink

    This is a topic that is close to my heart… Best wishes! Where are your contact details though?

  • অক্টোবর 27, 2020 at 12:35 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I could not resist commenting. Very well written!

  • অক্টোবর 27, 2020 at 9:47 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This can be an inspiration to many people. Very good job

  • অক্টোবর 27, 2020 at 9:50 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Howdy, I think your site could possibly be having internet browser compatibility problems. When I take a look at your site in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Other than that, great website!

  • অক্টোবর 27, 2020 at 3:57 অপরাহ্ন
    Permalink

    You need to take part in a contest for one of the most useful websites on the net. I most certainly will highly recommend this website!

  • অক্টোবর 27, 2020 at 5:03 অপরাহ্ন
    Permalink

    This website was… how do I say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Kudos!

  • অক্টোবর 27, 2020 at 9:10 অপরাহ্ন
    Permalink

    I’m amazed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog that’s equally educative and entertaining, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The problem is something not enough folks are speaking intelligently about. I’m very happy I came across this in my hunt for something concerning this.

  • অক্টোবর 27, 2020 at 9:47 অপরাহ্ন
    Permalink

    It’s very straightforward to find out any topic on net as compared to books, as I found this piece of writing at this website.|

  • অক্টোবর 27, 2020 at 9:58 অপরাহ্ন
    Permalink

    Very good article! We are linking to this particularly great article on our website. Keep up the great writing.

  • অক্টোবর 28, 2020 at 3:09 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Very good article! We will be linking to this particularly great post on our website. Keep up the good writing.

  • অক্টোবর 28, 2020 at 5:35 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I am very interested when reading your article. Oh yes, I also made an article, please visit.

  • অক্টোবর 28, 2020 at 5:54 অপরাহ্ন
    Permalink

    This excellent website truly has all the information and facts I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

  • অক্টোবর 29, 2020 at 3:34 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Thanks for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I am waiting for your next write ups thanks once again.|

  • অক্টোবর 29, 2020 at 3:42 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I was excited to discover this page. I wanted to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely really liked every little bit of it and i also have you saved to fav to look at new stuff in your web site.

  • অক্টোবর 29, 2020 at 4:27 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Amazing article dude! Many thanks, However I am experiencing issues with your RSS. I don’t know why I can’t subscribe to it. Is there anybody else having identical RSS issues? Anyone that knows the solution can you kindly respond? Thanks!!

  • অক্টোবর 29, 2020 at 4:31 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this write-up and also the rest of the site is also very good.

  • অক্টোবর 29, 2020 at 7:15 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This web page is really a walk-by way of for all the data you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll positively discover it.

  • অক্টোবর 29, 2020 at 6:00 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hello! I just would like to give you a big thumbs up for your excellent info you have got right here on this post. I will be returning to your website for more soon.

  • অক্টোবর 29, 2020 at 7:26 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hello, I do think your website might be having web browser compatibility issues. Whenever I look at your blog in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Besides that, wonderful site!

মন্তব্য করুন

আপনার ই-মেইল এ্যাড্রেস প্রকাশিত হবে না।