এই দিনেরে নেবে ওরা সেই দিনেরো কাছে

 

অমিত সম্ভাবনায় উদ্ভাসিত বাংলাদেশের বিজনেস প্রসেস আউটসোর্সিংয়ের (বিপিও) দেশীয় এবং আন্তর্জাতিক বাজার। এই শিল্পের যারা চালিকাশক্তি, এদেশে সেই উদ্ভিন্ন তারুণ্যের সংখ্যা বিপুল। বলা যায় মোট জনসংখ্যার ৬৪ শতাংশ। দেশি এবং বিদেশী বিশেষজ্ঞরা মনে করছেন বাংলাদেশের এই বাজারটি এখনো সেই অর্থে অব্যবহৃত। অন্যদিকে আমাদের এই তরুণদল সচেতন এবং আধুনিক। এরা টেকস্যাভি আর ট্রেন্ডি। এদের তথ্য ও প্রযুক্তি অনুরাগ ঈর্ষণীয়। বিশ্বের কর্মকান্ড সম্পর্কে এরা সম্যক ওয়াকিবহাল। নিয়মিতভাবে এরা খোঁজখবর যেমন রাখে তেমনি পড়াশুনার পাশাপাশি প্রযুক্তিনির্ভর নানা উদ্ভাবনে নিজেদের মেধাকে কাজে লাগানোর চেষ্টাও করে থাকে। এই প্রয়াস লক্ষ করা যাচ্ছে একেবারেই স্কুল পর্যায় থেকে। সদর্থেই এরা আজ বিশ্বগ্রামের বাসিন্দা। ভুবনায়নের সক্ষম সারথী।
বাংলাদেশের বিপিও ইন্ডাস্ট্রির ভবিষ্যত বৃদ্ধি এবং বিস্তার এদের হাত ধরেই হতে পারে। আরও নির্দিষ্ট করে আশাবাদী হয়ে বললে এরাই হবে এই শিল্পখাতের কান্ডারি। এজন্য প্রয়োজন বস্তুত এই তরুণ প্রজন্মের মেধাকে সঠিক খাতে ব্যবহার করা। কিংবা তাদেরকে সঠিক দিকনির্দেশনার মাধ্যমে আগামীর জন্য গড়ে তোলা। এটা একটা চ্যালেঞ্জ বৈকি। সরকারী এবং বেসরকারী উদ্যোগেই এই চ্যালেঞ্জকে মোকাবিলা করে ফল তুলে আনতে হবে। এক্ষেত্রে বাংলাদেশ অ্যাসোসিয়েশন অব কল সেন্টারস অ্যান্ড আউটসোর্সিং (বাক্য) এবং আইসিটি মন্ত্রণালয়ের সঙ্গে শিক্ষা মন্ত্রণালয়কেও হাত মেলাতে হবে। কারণ তরুণ প্রজন্মকে গতানুগতিক শিক্ষার পাশাপাশি এই শিল্পখাতের জন্য উপযুক্ত সব বিষয়ে পারদর্শী তোলার জন্য শিক্ষাক্রমে জরুরি ভিত্তিতে নতুন কিছু বিষয় অন্তর্ভূক্তির প্রয়োজনীয়তা দেখা দিয়েছে। এছাড়া মধ্যম ও উচ্চতর পর্যায়ের শিক্ষার মধ্যে সমন্বয় সাধনের জন্য নীতিমালা প্রনয়ণও সময়ের দাবী হয়ে দাঁড়িয়েছে। বাইরের দেশের মতো শিক্ষাক্ষেত্রে ফ্লেক্সিবিলিটি একান্ত আবশ্যক। এই ব্যবস্থায় সময় আর সুবিধা মতো প্রাপ্ত সুযোগের সদ্ব্যবহার করে উচ্চতর শিক্ষায় নিজেদের শিক্ষিত করে তোলা, কাঙ্খিত ডিগ্রি অর্জনের পাশাপাশি স্বনির্ভর পেশাদার কর্মপ্রবাহ অব্যাহত রাখতে সমর্থ হবে দেশের বিপুল সংখ্যয় তরুণ-তরুণী। এ নিয়ে বিস্তারিত আলোচনায় যাওয়ার আগে আমরা বরং বর্তমান শিক্ষা ব্যবস্থার চিত্রটা একনজর দেখে নিতে পারি।
বর্তমানে বাংলাদেশে ৯৬টি (৩৪ সরকারী ও ৬২ বেসরকারি) বিশ্ববিদ্যালয় থেকে প্রতি বছর অন্তত দুই লাখ গ্রাজুয়েট বের হচ্ছে। এদের মধ্যে কম করে হলেও তথ্য ও প্রযুক্তি বিষয়ে গ্রাজুয়েট এবং পোস্ট-গ্রাজুয়েট হচ্ছে প্রায় ১৫ হাজার। আর অন্তত হাজার পাঁচেক ছাত্র রয়েছেন যারা সফটওয়্যার ইঞ্জিনিয়ারিংয়ের মতো বিশেষায়িত ডিগ্রি অর্জন করছেন। মোট গ্রাজুয়েটদের ৪৭ শতাংশই বিজ্ঞান, ডাক্তারি, ইঞ্জিনিয়ারিং এবং কৃষিতে। বাংলাদেশের বেশিরভাগ ছেলেমেয়েরাই বাংলা মাধ্যমে পড়ে থাকে। ইংরেজি এদের দ্বিতীয় ভাষা। এরাই কিন্তু বাংলাদেশের বিপিও ইন্ডাস্ট্রির জন্য তৈরি জনশক্তি। এদেরকে কোয়ালিটি রিসোর্স হিসাবে গণ্য করা যেতে পারে।
আমাদের বর্তমান শিক্ষা ব্যবস্থায় বাংলামধ্যম স্কুলগুলোতে, কিছু ব্যতিক্রম বাদ দিলে, ইংরেজি শিক্ষার অবস্থা আশাব্যঞ্জক নয়। একইভাবে ইংরেজিমাধ্যম স্কুলে বাংলার অবস্থাও তথৈবচ। তবে যথার্থ পারঙ্গম জনশক্তি হিসাবে গড়ে উঠতে হলে ইংরেজি যেমন জানতে হবে তেমনি বাংলাও। কারণ আগামীতে আমাদের দেশের প্রচুর সরকারি কাজ বিপিও সেক্টরের মাধ্যমে হবে যার জন্য বাংলা জানা আবশ্যক। আবার এমন অনেক কাজ আসবে সেটা দেশের এবং বিদেশেরও, যার জন্য ইংরেজি জ্ঞান অবশ্যই পূর্বশর্ত হিসাবে গণ্য হবে। অতএব উভয়ভাষায় দক্ষতা ভীষণ জরুরি।
বতর্মান সরকারের ডিজিটাল বাংলাদেশের স্বপ্ন বাস্তবায়নের প্রক্রিয়ায় স্কুলগুলোতে কম্পিউটারভিত্তিক শিক্ষা কার্যক্রম চালু হয়েছে। তবে সারা বাংলাদেশে এটা এখন সম্ভব হয়নি। এই পরিকল্পনার অংশ হিসাবে একটা সময়সীমা নির্ধারণ করে সারা দেশেই অন্তত পঞ্চম শ্রেণি থেকে কম্পিউটার শিক্ষা বাধ্যতামূলক যত দ্রুত করা যাবে ততই মঙ্গল। বলতেই হয় শহরের কিছু অগ্রসারির বাংলামাধ্যম বা ইংরেজি ভারসান স্কুল এবং অবশ্যই ইংরেজিমাধ্যম স্কুলগুলো এদিক থেকে বেশ এগিয়ে রয়েছে।
কেবল যান্ত্রিকশিক্ষা নয়। তাদেরকে এ বিষয়ে আগ্রহী করে তুলত হবে। ওয়ার্ড প্রসেসর, নেট সার্ফিংয়ের পাশাপাশি প্রোগামিং শেখানো যেতে পারে। ছোটদের স্বচ্ছ মস্তিষ্ক নতুন বিষয় গ্রহণ করতে সক্ষম। আর মজা পেয়ে গেলে তো কথাই নেই। এখানে রবীন্দ্রনাথের কথা শেয়ার করতে ইচ্ছা করছে। তিনি কিছুদিন শিক্ষাকতা করেছিলেন। বাঁধাধরা শিক্ষার বাইরে ছাত্রদের আগ্রহ তৈরির জন্য উঁচু ক্লাসের যে কোন বিষয় তাদের ধরিয়ে দিতে পারলে শ্রেয়তর ফল পাওয়া সম্ভব বলেই তাঁর মনে হয়েছে। কম্পিটার-রিলেটেড শিক্ষা সংযোজনের বিষয়ে রবীন্দ্রনাথের এই অভিজ্ঞতাকে বর্তমান প্রেক্ষাপটে কাজে লাগিয়ে সুফল পাওয়া যেতে পারে। এছাড়া সুকুমারবৃত্তিকে প্রস্ফূটিত করতে অভিনয়, আঁকা, গান গাওয়া, বিতর্ক, খেলাধুলায় অংশগ্রহণ তাদের মানসিক বিকাশে সহায়তা করবে। এখানে আরেকটু বলা প্রয়োজন একেবারে প্রি-প্রাইমারি লেভেল থেকেই ইংরেজি বলা এবং লেখা রপ্ত করার শিক্ষা দেয়া প্রয়োজন। এটা যে কেবল তাদের ভবিষ্যতে বিপিও উপযোগী করের তুলবে তা নয় বরং আন্তর্জাতিক ক্ষেত্রের উপযোগীও হয়ে উঠতে পারবে।
বাংলাদেশের বিপিও ইন্ডাস্ট্রির জন্য দক্ষ প্রজন্ম গড়ে তুলতে হলে বেশ কয়েকটি বিষয়ে নজর দিতে হবে। প্রথমত. তারা হবে আত্মবিশ্বাসী। তাহলে কাজের প্রতি আগ্রহী থেকে অন্যকে প্রভাবিত করতে সক্ষম হবে। দ্বিতীয়ত. কার্যকর শ্রবণক্ষমতা ও স্পষ্টবাচনভঙ্গি দিয়ে ভাববিনিময়ে মুন্সিয়ানা দেখাতে হবে। তৃতীয়ত. কোন বিষয়ে গভীরে ভাবার ক্ষমতা যেমন থাকতে হবে তেমনি থাকতে হবে উদ্ভাবনী মন। চতুর্থত. জানার আগ্রহ বাড়িয়ে সামাজিক সম্পর্ক উন্নয়ন এবং যোগাযোগে দক্ষ হয়ে উঠতে হবে।
আগে আমরা গ্রাজুয়েটদের একটা পরিসংখ্যান দিয়েছি। সেখানে আবারও একটু ফিরতে চাই। আমাদের দেশে গতানুগতিক শিক্ষার প্রতি অদ্ভূত আকর্ষণ লক্ষ্য করা যায়। অথচ এদের একটা বড় অংশেরই শিক্ষাটা কোন কাজে আসে না। এমনকি যে ইন্ডাস্ট্রি নিয়ে আমরা কথা বলছি, ভবিষ্যতের স্বপ্ন দেখছি সেই ইন্ডাস্ট্রির জন্যও তারা সেই অর্থে উপযোগী নয়। বরং তাদেরকে পুনরায় দক্ষ করে তুলতে হবে নানান ক্যাপাসিটি বিল্ডিং ট্রেনিংয়ের মধ্য দিয়ে।
এই ইন্ডাস্ট্রির জন্য প্রয়োজন আসলে আইটি ও ম্যানেজমেন্ট স্কিল, ফাস্ট ট্র্যাক ফিউচার লিডারশিপ, সি লেভেল ম্যানেজমেন্ট ট্রেনিং (লোকাল ও ইন্টারন্যাশনাল)। এই বিষয়গুলোতে দক্ষ করে তোলা সম্ভব বৃত্তিমূলক শিক্ষাব্যবস্থায়। বর্তমানে সরকার দাতাসংস্থাদের অর্থায়নে বিশেষ প্রকল্প হাতে নিয়েছে। সেখানে ৭টি অগ্রাধিকার খাতের মধ্যে রয়েছে আইটি এবং আইটিইএস। ৫০ লাখ মার্কিন ডলার ব্যয়ে ১৫ লাখ তরুণকে টপ আপ এবং ম্যানেজমেন্ট ট্রেনিং দেয়া হবে।
এসবের প্রয়োজন হয়না বিশ্ববিদ্যালয়গুলো তাদের শিক্ষাক্রমে আইটি ও সফটস্কিলকে অন্তর্ভূক্ত করলে। এই ইন্ডাস্ট্রির একটি সস্তম্ভই হলো ট্রেনিং ইনস্টিটিউট। আইসিটি মন্ত্রণালয় এমন ট্রেনিং কর্মসূচি হাতে নিয়েছে। বাক্য এটাকেই নীতিগতভাবে ট্রেনিং ইন্সস্টিটিউটের ফ্রেমওয়ার্ক হিসাবে গণ্য করছে। ভার্চুয়াল ট্রেনিং, প্র্যাকটিকাল ট্রেনিং, বিডিআইটি ইঞ্জিনিয়ার্স এগজামিনেশন (আইটইই) বা অন্যান্য দেশী ও বিদেশী সার্টিফিকেশন আর ট্রেনারদের ট্রেনিং দিতে হবে।
বাংলাদেশে বিপিও সেক্টরে যে ধরণের ওয়ার্কফোর্স প্রয়োজন তারা উচ্চমাধ্যমিক পর্যায় শেষ করা বা গ্রাজুয়েট হলেই চলে। এই সংখ্যাটাই সবচেয়ে বেশি। অন্তত ৫০ শতাংশ। এর বাইরে এসএসসি, গ্রাজুয়েট, মাস্টার্স ডিগ্রি আর ডিপ্লোমা ডিগ্রিধারী মিলিয়ে বাকী ৫০ শতাংশ।
তবে বাংলাদেশে বেশ কিছু বহুজাতিক প্রতিষ্ঠান তাদের কাজের বেলায় গ্রাজুয়েট বা ডিপ্লোমাধারীদের অগ্রাধিকার দেয়। অনেকে আবার টোয়েফেল স্কোরকে বাধ্যতামূলক করেছে।
আমাদের বিপিও মার্কেটে বতর্মানে দেশীয় কাজের পরিমাণই সবচেয়ে বেশি। যেটা অন্তত ৮০ শতাংশ। বাকিটা বিদেশী কাজ। আসলে একটা মাত্র সাবমেরিন কেবল ব্যবহার করে অধিক চার্জ দিয়ে আন্তর্জাতিক বাজার ধরে কাজ করা যথেষ্ট কঠিন। তা সত্ত্বেও কেউ কেউ করছে। এদের মধ্যে একটি হচ্ছে হ্যালো ওয়ার্ল্ড কমিউনিকেশনস। একটি বিপিও। এরা বছরখনেক ধরে যুক্তরাজ্যের চারটি প্রতিষ্ঠানকে সেবা দিয়ে যাচ্ছে।
যাহোক, বাংলাদেশের বিপিও বাজারে এখনও পর্যন্ত ভয়েসবিপিও সর্বোচ্চ অবস্থানে আছে। এরপর আর যেসব কাজ হচ্ছে তার মধ্যে রয়েছে ফাইনান্স অ্যান্ড অ্যাকাউন্টস, হিউম্যান রিসোর্সেস, হেলথকেয়ার অ্যান্ড ফার্মাসিটিকালস, লার্নিং অ্যান্ড কেলাবোরেশন সাপ্লাই চেইন এবং অন্যান্য।
আমাদের সামনে সুযোগ অবিরত। সেখানে বেসিক আইটি স্কিল হিসবে ধরা হচ্ছে ওয়েব ডিজাইন, গ্রাফিকস এবং হার্ডওয়্যার সাপোর্ট। তবে উচ্চতর দক্ষতার ক্ষেত্র এখনো নির্ধারিত হয়নি। এখানে নজর দেয়ার অবকাশ রয়ে গেছে।
এছাড়া বৈশ্বিক ও স্থানীয় বাজার উপযোগী পাঠক্রম পর্যালোচনা এবং মূল্যায়নের মাধ্যমে গ্রহণ করতে হবে। এছাড়া বিভিন্ন পুরস্কার, সম্মাননা আর ডিপ্লোমা প্রদানের বিষয়টিও কার্যক্রমে গুরুত্বের সঙ্গে অন্তর্ভূক্ত করাটা বাঞ্চনীয়। তাহলে আমরা একটা বিশ্বের সঙ্গে তাল মিলিয়ে চলার মতো আধুনিক, প্রযুক্তিজ্ঞান সম্পন্ন, কর্মদক্ষ প্রজন্ম গড়ে তুলতে পারব।
এজন্য কিছু চ্যালেঞ্জ যে নেই তা বলা যাবে না। প্রথমত পরিবার এবং সমাজকে এ বিষয় সচেতন করতে হবে। কারণ এসব কাজ অনেকটাই খন্ডাকালীন। যেখানে ছেলে এবং মেয়েরা তাদের সুবিধা মতো সময় বেছে নিতে পারে। অতএব পড়াশুনা চালিয়েও তারা কাজটা করতে পারে। পরিবারকে এটা বুঝতে হবে। সামাজিকভাবেও এ ব্যাপারে তাদের সহযোগীতা করতে হবে। তাদেরকে দিন বা রাতের যে কোন সময়ে কাজ করতে হয়। ছেলেদের জন্য বিষয়টা কঠিন না হলেও মেয়েদের জন্য অবশ্যই দূরুহ। অনেক পেশাতেই মেয়েরা রাতে কাজ করেন। বিশেষত মিডিয়াতে তো বটেই। তবে সেই সংখ্যাটা এখনো ততটা উল্লেখযোগ্য নয় যতটা হয়ে উঠতে চলেছে বিপিও। এখানে আশানুরূপ ক্যারিয়ার করার সুযোগ যে রয়েছে সে সম্পর্কে ধারণা তৈরি করে দিতে হবে। এমপ্লয়মেন্ট ভ্যালু চেইন সম্পর্কে ওয়াকিবহাল থাকতে হবে। এছাড়া আশার কথা বিপিওর পরিবেশ ছেলে এবং মেয়ে উভয়ের জন্যই সুরক্ষিত এবং কর্মবান্ধব।
সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ হলো শিক্ষাব্যবস্থা। এজন্য শিক্ষা নিয়ন্ত্রক প্রতিষ্ঠান এবং নীতিমালা প্রণয়নকারী সংস্থার মধ্যে সমন্বয় থাকতে হবে। একইভাবে শিক্ষাপ্রতিষ্ঠান কতৃপক্ষ এবং ইন্ডাস্ট্রি লিডারদের মধ্যেও থাকতে হবে নিয়মিত যোগাযোগ এবং অংশীদারিত্ব। নিয়মিত কর্মশালা পরিচালনার মাধ্যমে মধ্যম এবং উচ্চতর মান ও দক্ষতা বৃদ্ধির চেষ্টা অব্যাহত রাখতে হবে। ভার্চুয়াল লার্নিংয়ের মাধ্যমে শিক্ষা গ্রহণ এবং একে জনপ্রিয় করে তোলা বর্তমান প্রেক্ষাপটে একান্ত আবশ্যক। পরিশেষে যে বিষয়টি জরুরি যে সেটা হলো উচ্চতর শিক্ষার সুযোগকে অবারিত করা। যাতে করে ক্রেডিট ট্র্যান্সফারের মাধ্যমে একজন ডিপ্লোমাধারীও যেন যে কোন বিশ্ববিদ্যালয় থেকে গ্রাজুয়েট বা পোস্ট গ্রাজুয়েট ডিগ্রি নিতে পারে। এজন্য অবশ্যই শিক্ষা মন্ত্রণালয়কে আন্তরিকভাবে বিষয়টি বিবেচনা করে কাযর্কর পদেক্ষপ নিতে হবে।
বিপিও ইন্ডাস্ট্রি হতে পারে এটি লক্ষ বা উপলক্ষ্য। কিংবা অনুঘটক। বস্তুত আমাদের শিক্ষাব্যবস্থাসহ অন্যান্য ব্যবস্থাকে এমনভাবে গড়ে তুলতে হবে যাতে করে আমরা সমসময়ে কিংবা তার চেয়ে এগিয়ে থাকতে পারি। আমাদের সবকিছুই আছে ইচ্ছা, মেধা, শেখার আগ্রহ; এমনকি বিশ্বের অন্যান্য দেশের ছেলেমেয়েদের চেয়ে আমাদের ছেলেমেয়েদের বৈশ্বিক জ্ঞানও বেশি। আপাতত প্রয়োজন আন্তরিক উদ্যোগ ও মানসিকতার পরিবর্তন। তাহলে সময়ের যেমন অপচয় হবে না, অপচয় হবে না অপরিমেয় মেধার। প্রজন্ম শিক্ষাশেষে যথাযথ কাজের অভাবে ডুবে যাবে না অহেতুক হতাশায়। বরং আমাদের মেধাবী জনশক্তিকে সঠিকভাবে পরিচালিত করার মধ্যে দিয়ে মেধাউজ্জ্বল, অর্থনৈতিকভাবে স্বয়ম্ভর বাংলাদেশ গড়ে তোলা তখন হয়ে দাঁড়াবে ¯্রফে সময়ের ব্যাপার। আমরা সবাই সেই দিনেরই প্রতীক্ষায়।

লেখক॥ তৌহিদ হোসেন
সাধারণ সম্পাদক, বাংলাদেশ এসোসিয়েশন অফ কলসেন্টার এন্ড আউটসোর্সিং।

Please Share This Post.

148 thoughts on “এই দিনেরে নেবে ওরা সেই দিনেরো কাছে

  • জুলাই 18, 2020 at 7:43 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I am the proprietor of JustCBD Store brand (justcbdstore.com) and I’m presently seeking to expand my wholesale side of company. I really hope that anybody at targetdomain give me some advice ! I thought that the best way to do this would be to connect to vape companies and cbd retailers. I was really hoping if anybody at all could suggest a trusted site where I can get Vape Shop BUSINESS DATA I am already looking at creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. Not exactly sure which one would be the very best option and would appreciate any guidance on this. Or would it be simpler for me to scrape my own leads? Ideas?

  • জুলাই 28, 2020 at 9:09 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This site was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Appreciate it!

  • জুলাই 28, 2020 at 7:13 অপরাহ্ন
    Permalink

    You need to be a part of a contest for one of the highest quality sites on the web. I’m going to recommend this blog!

  • জুলাই 30, 2020 at 5:53 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I have to thank you for the efforts you have put in writing this site. I’m hoping to view the same high-grade content by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my very own website now 😉

  • জুলাই 30, 2020 at 8:59 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good post. I am experiencing a few of these issues as well..

  • আগস্ট 1, 2020 at 10:56 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    You are so cool! I do not believe I have read a single thing like that before. So wonderful to find somebody with some original thoughts on this topic. Really.. thank you for starting this up. This website is one thing that is required on the internet, someone with a bit of originality!

  • আগস্ট 2, 2020 at 4:21 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This is a topic which is near to my heart… Thank you! Exactly where are your contact details though?

  • আগস্ট 2, 2020 at 9:02 অপরাহ্ন
    Permalink

    After looking into a number of the blog posts on your site, I really like your technique of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Take a look at my web site too and let me know how you feel.

  • আগস্ট 16, 2020 at 6:57 অপরাহ্ন
    Permalink

    After going over a few of the blog posts on your web page, I really appreciate your way of blogging. I saved it to my bookmark site list and will be checking back soon. Please visit my web site as well and let me know what you think.

  • সেপ্টেম্বর 16, 2020 at 6:25 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    It’s hard to find knowledgeable people on this subject, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks

  • সেপ্টেম্বর 18, 2020 at 11:18 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    That is a very good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Short but very precise info… Thanks for sharing this one. A must read post!

  • সেপ্টেম্বর 18, 2020 at 6:53 অপরাহ্ন
    Permalink

    That is a very good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Short but very accurate info… Thanks for sharing this one. A must read post!

  • সেপ্টেম্বর 19, 2020 at 8:52 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Right here is the perfect website for anybody who wishes to find out about this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa). You certainly put a new spin on a topic that’s been discussed for ages. Excellent stuff, just wonderful!

  • সেপ্টেম্বর 19, 2020 at 10:45 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    You are so interesting! I do not suppose I’ve read through something like that before. So good to find another person with some unique thoughts on this subject matter. Seriously.. many thanks for starting this up. This web site is one thing that is needed on the internet, someone with a bit of originality!

  • সেপ্টেম্বর 19, 2020 at 4:22 অপরাহ্ন
    Permalink

    This website was… how do you say it? Relevant!! Finally I’ve found something which helped me. Many thanks!

  • সেপ্টেম্বর 20, 2020 at 6:05 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    You ought to be a part of a contest for one of the best sites on the internet. I most certainly will recommend this site!

  • সেপ্টেম্বর 21, 2020 at 10:07 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    It’s difficult to find well-informed people for this topic, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks

  • সেপ্টেম্বর 21, 2020 at 11:19 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I must thank you for the efforts you have put in writing this website. I’m hoping to see the same high-grade content from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own website now 😉

  • সেপ্টেম্বর 21, 2020 at 11:46 অপরাহ্ন
    Permalink

    I wanted to thank you for this fantastic read!! I definitely loved every little bit of it. I’ve got you book-marked to check out new stuff you post…

  • সেপ্টেম্বর 22, 2020 at 1:05 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Great site you have here.. It’s hard to find excellent writing like yours nowadays. I really appreciate individuals like you! Take care!!

  • সেপ্টেম্বর 23, 2020 at 7:19 অপরাহ্ন
    Permalink

    When I originally left a comment I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I recieve 4 emails with the same comment. Is there a way you are able to remove me from that service? Thank you!

  • সেপ্টেম্বর 24, 2020 at 8:49 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Greetings! Very helpful advice within this post! It’s the little changes that produce the biggest changes. Thanks a lot for sharing!

  • সেপ্টেম্বর 27, 2020 at 8:39 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Very nice post. I certainly love this site. Keep it up!

  • সেপ্টেম্বর 28, 2020 at 4:34 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am having issues with your RSS. I don’t know why I cannot join it. Is there anybody else having the same RSS problems? Anyone who knows the answer can you kindly respond? Thanks!!

  • সেপ্টেম্বর 28, 2020 at 8:36 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This is the right site for everyone who wishes to find out about this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a topic that’s been written about for years. Excellent stuff, just excellent!

  • সেপ্টেম্বর 28, 2020 at 6:31 অপরাহ্ন
    Permalink

    Greetings! Very helpful advice in this particular post! It’s the little changes that make the largest changes. Thanks for sharing!

  • সেপ্টেম্বর 30, 2020 at 5:59 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    An outstanding share! I have just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little research on this. And he in fact bought me breakfast due to the fact that I found it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending the time to discuss this issue here on your site.

  • অক্টোবর 2, 2020 at 1:01 অপরাহ্ন
    Permalink

    Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon everyday. It will always be helpful to read through articles from other writers and use a little something from their sites.

  • অক্টোবর 2, 2020 at 9:23 অপরাহ্ন
    Permalink

    Spot on with this write-up, I honestly feel this website needs much more attention. I’ll probably be back again to see more, thanks for the information!

  • অক্টোবর 3, 2020 at 9:32 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Nice post. I learn something totally new and challenging on sites I stumbleupon every day. It will always be exciting to read articles from other writers and use a little something from their web sites.

  • অক্টোবর 3, 2020 at 7:27 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hi, I think your site could possibly be having internet browser compatibility issues. Whenever I look at your website in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Other than that, wonderful site!

  • অক্টোবর 4, 2020 at 5:59 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I’m very happy to uncover this page. I need to to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely liked every bit of it and I have you saved to fav to check out new information on your website.

  • অক্টোবর 6, 2020 at 8:36 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good site you’ve got here.. It’s hard to find quality writing like yours nowadays. I honestly appreciate people like you! Take care!!

  • অক্টোবর 6, 2020 at 11:42 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I blog frequently and I truly thank you for your information. This great article has truly peaked my interest. I’m going to bookmark your blog and keep checking for new details about once a week. I subscribed to your RSS feed too.

  • অক্টোবর 6, 2020 at 6:12 অপরাহ্ন
    Permalink

    Can I simply say what a relief to find somebody that really knows what they’re discussing on the web. You certainly understand how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of the story. It’s surprising you are not more popular since you surely have the gift.

  • অক্টোবর 7, 2020 at 7:55 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This has been a really wonderful article. Thanks for providing this info.

  • অক্টোবর 12, 2020 at 12:48 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Nice post. I learn something totally new and challenging on sites I stumbleupon every day. It will always be useful to read content from other writers and use something from other sites.

  • অক্টোবর 12, 2020 at 11:51 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Next time I read a blog, Hopefully it won’t disappoint me just as much as this one. After all, I know it was my choice to read through, however I genuinely believed you would probably have something interesting to say. All I hear is a bunch of complaining about something you can fix if you were not too busy looking for attention.

  • অক্টোবর 13, 2020 at 7:23 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Very good info. Lucky me I came across your site by accident (stumbleupon). I have saved it for later!

  • অক্টোবর 13, 2020 at 12:24 অপরাহ্ন
    Permalink

    You are so cool! I do not suppose I’ve truly read through a single thing like that before. So wonderful to find somebody with original thoughts on this subject. Seriously.. thanks for starting this up. This web site is one thing that’s needed on the web, someone with a little originality!

  • অক্টোবর 14, 2020 at 7:31 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    An outstanding share! I have just forwarded this onto a coworker who has been doing a little homework on this. And he actually bought me lunch simply because I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to talk about this subject here on your internet site.

  • অক্টোবর 14, 2020 at 1:52 অপরাহ্ন
    Permalink

    This is a topic that’s close to my heart… Take care! Where are your contact details though?

  • অক্টোবর 15, 2020 at 2:03 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Can I just say what a comfort to uncover somebody that actually knows what they’re talking about on the web. You definitely realize how to bring a problem to light and make it important. More and more people really need to look at this and understand this side of your story. I can’t believe you aren’t more popular since you surely possess the gift.

  • অক্টোবর 16, 2020 at 5:53 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Greetings, I think your site may be having internet browser compatibility issues. Whenever I look at your web site in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Besides that, great blog!

  • অক্টোবর 16, 2020 at 3:07 অপরাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was a really wonderful article. Many thanks for providing these details.

  • অক্টোবর 17, 2020 at 2:56 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This website was… how do I say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Thanks a lot!

  • অক্টোবর 18, 2020 at 6:48 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this write-up and also the rest of the site is extremely good.

  • অক্টোবর 18, 2020 at 12:15 অপরাহ্ন
    Permalink

    I blog often and I truly thank you for your content. This great article has truly peaked my interest. I am going to take a note of your blog and keep checking for new details about once a week. I subscribed to your Feed as well.

  • অক্টোবর 18, 2020 at 8:27 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hello there! I simply want to offer you a big thumbs up for your great information you have here on this post. I’ll be returning to your web site for more soon.

  • অক্টোবর 19, 2020 at 5:08 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who has been conducting a little research on this. And he actually ordered me breakfast simply because I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this matter here on your web site.

  • অক্টোবর 19, 2020 at 1:17 অপরাহ্ন
    Permalink

    You need to take part in a contest for one of the most useful sites on the internet. I’m going to highly recommend this site!

  • অক্টোবর 20, 2020 at 12:19 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This is a very good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Brief but very precise information… Thanks for sharing this one. A must read article!

  • অক্টোবর 20, 2020 at 6:02 অপরাহ্ন
    Permalink

    This blog was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Thanks a lot!

  • অক্টোবর 20, 2020 at 8:48 অপরাহ্ন
    Permalink

    Spot on with this write-up, I honestly believe that this site needs much more attention. I’ll probably be returning to read through more, thanks for the advice!

  • অক্টোবর 22, 2020 at 5:24 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this post plus the rest of the site is also really good.

  • অক্টোবর 22, 2020 at 9:23 অপরাহ্ন
    Permalink

    Aw, this was an incredibly good post. Finding the time and actual effort to create a good article… but what can I say… I put things off a whole lot and never manage to get anything done.

  • অক্টোবর 23, 2020 at 7:52 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This blog was… how do I say it? Relevant!! Finally I’ve found something which helped me. Thanks!

  • অক্টোবর 23, 2020 at 5:20 অপরাহ্ন
    Permalink

    Very good post! We are linking to this particularly great content on our website. Keep up the great writing.

  • অক্টোবর 24, 2020 at 11:28 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Hello! I simply would like to give you a big thumbs up for your great information you have here on this post. I’ll be coming back to your blog for more soon.

  • অক্টোবর 24, 2020 at 12:23 অপরাহ্ন
    Permalink

    This is a great tip especially to those fresh to the blogosphere. Short but very precise information… Appreciate your sharing this one. A must read post!

  • অক্টোবর 24, 2020 at 11:31 অপরাহ্ন
    Permalink

    Spot on with this write-up, I seriously believe this web site needs a lot more attention. I’ll probably be returning to read through more, thanks for the advice!

  • অক্টোবর 25, 2020 at 4:04 অপরাহ্ন
    Permalink

    I was excited to uncover this website. I need to to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely savored every little bit of it and I have you saved as a favorite to check out new things in your blog.

  • অক্টোবর 25, 2020 at 6:39 অপরাহ্ন
    Permalink

    Howdy! This article could not be written much better! Looking at this post reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I most certainly will forward this information to him. Pretty sure he will have a very good read. Thank you for sharing!

  • অক্টোবর 26, 2020 at 10:35 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was an extremely wonderful post. Many thanks for providing this info.

  • অক্টোবর 26, 2020 at 10:45 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Excellent post! We will be linking to this particularly great article on our website. Keep up the great writing.

  • অক্টোবর 26, 2020 at 3:08 অপরাহ্ন
    Permalink

    Spot on with this write-up, I actually believe this website needs a great deal more attention. I’ll probably be returning to read more, thanks for the info!

  • অক্টোবর 26, 2020 at 3:13 অপরাহ্ন
    Permalink

    Good post. I will be dealing with a few of these issues as well..

  • অক্টোবর 27, 2020 at 12:42 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    After I initially commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I recieve four emails with the exact same comment. There has to be an easy method you can remove me from that service? Appreciate it!

  • অক্টোবর 27, 2020 at 3:47 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Excellent post. I’m experiencing a few of these issues as well..

  • অক্টোবর 27, 2020 at 4:27 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good article. I absolutely appreciate this website. Keep writing!

  • অক্টোবর 27, 2020 at 5:47 অপরাহ্ন
    Permalink

    I love it when folks get together and share opinions. Great website, continue the good work!

  • অক্টোবর 28, 2020 at 12:23 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I’m more than happy to discover this page. I want to to thank you for your time for this particularly fantastic read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you saved as a favorite to see new information in your site.

  • অক্টোবর 28, 2020 at 1:30 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Great info. Lucky me I ran across your blog by accident (stumbleupon). I have saved as a favorite for later!

  • অক্টোবর 28, 2020 at 2:45 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    It’s hard to find educated people about this topic, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks

  • অক্টোবর 28, 2020 at 4:21 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I absolutely love your blog.. Very nice colors & theme. Did you make this website yourself? Please reply back as I’m planning to create my own personal blog and would love to learn where you got this from or exactly what the theme is called. Thank you!

  • অক্টোবর 28, 2020 at 5:09 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good information. Lucky me I ran across your blog by accident (stumbleupon). I have book marked it for later!

  • অক্টোবর 29, 2020 at 12:02 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    An outstanding share! I have just forwarded this onto a friend who was doing a little homework on this. And he actually ordered me lunch because I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to talk about this subject here on your web site.

  • অক্টোবর 29, 2020 at 5:40 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This web site truly has all of the information I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

  • অক্টোবর 29, 2020 at 4:23 অপরাহ্ন
    Permalink

    After I initially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I recieve four emails with the exact same comment. There has to be an easy method you can remove me from that service? Thanks!

  • অক্টোবর 29, 2020 at 6:44 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hi, I do believe this is an excellent website. I stumbledupon it 😉 I’m going to return yet again since i have book marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide other people.

  • অক্টোবর 30, 2020 at 3:05 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Having read this I thought it was rather enlightening. I appreciate you taking the time and effort to put this content together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

  • অক্টোবর 30, 2020 at 1:19 অপরাহ্ন
    Permalink

    The next time I read a blog, Hopefully it doesn’t disappoint me just as much as this one. I mean, Yes, it was my choice to read through, but I really thought you’d have something interesting to say. All I hear is a bunch of complaining about something you could possibly fix if you were not too busy looking for attention.

  • অক্টোবর 30, 2020 at 1:56 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hi, I do think this is an excellent web site. I stumbledupon it 😉 I am going to revisit yet again since I saved as a favorite it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide others.

  • অক্টোবর 30, 2020 at 6:19 অপরাহ্ন
    Permalink

    You have made some decent points there. I looked on the internet for more information about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

  • অক্টোবর 30, 2020 at 8:05 অপরাহ্ন
    Permalink

    Aw, this was a really nice post. Taking the time and actual effort to create a good article… but what can I say… I procrastinate a lot and never manage to get anything done.

  • অক্টোবর 30, 2020 at 9:11 অপরাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this article and also the rest of the website is very good.

  • অক্টোবর 30, 2020 at 10:49 অপরাহ্ন
    Permalink

    After going over a number of the articles on your blog, I seriously appreciate your technique of writing a blog. I book-marked it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please visit my web site too and let me know what you think.

  • অক্টোবর 31, 2020 at 11:11 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Awesome article dude! Many thanks, However I am having issues with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t subscribe to it. Is there anyone else getting similar RSS problems? Anyone who knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

  • অক্টোবর 31, 2020 at 10:44 অপরাহ্ন
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article and the rest of the website is also really good.

  • নভেম্বর 1, 2020 at 12:49 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    After I initially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I get four emails with the exact same comment. There has to be a means you can remove me from that service? Appreciate it!

  • নভেম্বর 1, 2020 at 4:17 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Spot on with this write-up, I actually think this site needs far more attention. I’ll probably be back again to read through more, thanks for the info!

  • নভেম্বর 1, 2020 at 9:32 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    There’s certainly a great deal to know about this topic. I like all the points you have made.

  • নভেম্বর 1, 2020 at 11:31 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Excellent post. I am facing some of these issues as well..

  • নভেম্বর 2, 2020 at 8:51 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Good web site you’ve got here.. It’s difficult to find quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! Take care!!

  • নভেম্বর 2, 2020 at 2:41 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hi, I do believe this is an excellent blog. I stumbledupon it 😉 I am going to come back once again since i have bookmarked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help others.

  • নভেম্বর 2, 2020 at 4:09 অপরাহ্ন
    Permalink

    Aw, this was a very good post. Taking a few minutes and actual effort to create a really good article… but what can I say… I hesitate a lot and don’t manage to get nearly anything done.

  • নভেম্বর 3, 2020 at 7:03 অপরাহ্ন
    Permalink

    An outstanding share! I have just forwarded this onto a friend who was conducting a little research on this. And he in fact bought me lunch due to the fact that I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this subject here on your blog.

  • নভেম্বর 4, 2020 at 11:48 অপরাহ্ন
    Permalink

    I used to be able to find good information from your blog posts.

  • নভেম্বর 5, 2020 at 2:01 অপরাহ্ন
    Permalink

    You made some really good points there. I looked on the net for more information about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

  • নভেম্বর 8, 2020 at 4:15 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    It’s hard to find educated people on this subject, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks

  • নভেম্বর 10, 2020 at 8:07 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    An impressive share! I’ve just forwarded this onto a co-worker who had been doing a little research on this. And he in fact bought me lunch due to the fact that I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending time to talk about this subject here on your blog.

  • নভেম্বর 10, 2020 at 1:05 অপরাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This has been an extremely wonderful post. Thanks for supplying these details.

  • নভেম্বর 10, 2020 at 1:40 অপরাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was a really wonderful article. Thank you for supplying these details.

  • নভেম্বর 11, 2020 at 6:25 অপরাহ্ন
    Permalink

    Excellent post! We will be linking to this particularly great content on our site. Keep up the great writing.

  • নভেম্বর 12, 2020 at 12:18 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Greetings! Very useful advice within this post! It’s the little changes that will make the biggest changes. Many thanks for sharing!

  • নভেম্বর 12, 2020 at 1:25 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Spot on with this write-up, I seriously believe this site needs much more attention. I’ll probably be back again to read through more, thanks for the info!

  • নভেম্বর 12, 2020 at 8:43 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    After checking out a number of the articles on your web page, I seriously like your way of writing a blog. I saved it to my bookmark site list and will be checking back soon. Please visit my website too and tell me your opinion.

  • নভেম্বর 13, 2020 at 7:00 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I was very pleased to uncover this site. I wanted to thank you for ones time just for this wonderful read!! I definitely liked every little bit of it and i also have you book marked to check out new things in your blog.

  • নভেম্বর 13, 2020 at 7:50 অপরাহ্ন
    Permalink

    Hello, There’s no doubt that your blog could be having browser compatibility problems. Whenever I look at your site in Safari, it looks fine however when opening in IE, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Apart from that, wonderful site!

  • নভেম্বর 14, 2020 at 2:09 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I wanted to thank you for this great read!! I absolutely enjoyed every bit of it. I’ve got you book-marked to look at new things you post…

  • নভেম্বর 14, 2020 at 9:50 অপরাহ্ন
    Permalink

    Everything is very open with a very clear explanation of the issues. It was really informative. Your website is useful. Thanks for sharing!

  • নভেম্বর 15, 2020 at 11:13 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    After looking at a handful of the articles on your web page, I truly like your technique of writing a blog. I book marked it to my bookmark website list and will be checking back in the near future. Please visit my web site as well and tell me how you feel.

  • নভেম্বর 15, 2020 at 8:12 অপরাহ্ন
    Permalink

    Howdy! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I will send this article to him. Pretty sure he’ll have a very good read. Thank you for sharing!

  • নভেম্বর 15, 2020 at 8:22 অপরাহ্ন
    Permalink

    Next time I read a blog, I hope that it doesn’t fail me just as much as this one. I mean, I know it was my choice to read through, but I really believed you would probably have something interesting to say. All I hear is a bunch of moaning about something you could fix if you were not too busy searching for attention.

  • নভেম্বর 16, 2020 at 2:03 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    After exploring a number of the blog posts on your blog, I seriously appreciate your way of writing a blog. I bookmarked it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Take a look at my web site too and let me know what you think.

  • নভেম্বর 16, 2020 at 7:55 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I’m excited to discover this great site. I wanted to thank you for ones time for this fantastic read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you saved to fav to check out new stuff in your web site.

  • নভেম্বর 16, 2020 at 11:18 অপরাহ্ন
    Permalink

    An outstanding share! I have just forwarded this onto a co-worker who was conducting a little research on this. And he in fact bought me lunch due to the fact that I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to discuss this subject here on your internet site.

  • নভেম্বর 18, 2020 at 5:16 অপরাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Amazing article dude! Many thanks, However I am going through troubles with your RSS. I don’t know the reason why I cannot subscribe to it. Is there anyone else getting similar RSS problems? Anybody who knows the solution will you kindly respond? Thanks!!

  • নভেম্বর 19, 2020 at 3:21 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Very good info. Lucky me I came across your blog by accident (stumbleupon). I’ve book marked it for later!

  • নভেম্বর 19, 2020 at 11:15 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Howdy! This blog post couldn’t be written any better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I will forward this post to him. Fairly certain he’s going to have a very good read. Thank you for sharing!

  • নভেম্বর 20, 2020 at 12:41 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I’m amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that’s both equally educative and interesting, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The issue is something that not enough folks are speaking intelligently about. Now i’m very happy I came across this during my hunt for something relating to this.

  • নভেম্বর 20, 2020 at 12:57 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Your style is very unique compared to other people I’ve read stuff from. Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this blog.

  • নভেম্বর 20, 2020 at 1:51 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Aw, this was an extremely good post. Spending some time and actual effort to produce a great article… but what can I say… I hesitate a whole lot and don’t manage to get anything done.

  • নভেম্বর 20, 2020 at 4:44 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this blog. I really hope to view the same high-grade blog posts by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my very own blog now 😉

  • নভেম্বর 21, 2020 at 9:05 অপরাহ্ন
    Permalink

    Great blog you have got here.. It’s hard to find high quality writing like yours these days. I truly appreciate people like you! Take care!!

  • নভেম্বর 22, 2020 at 2:29 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am experiencing issues with your RSS. I don’t know the reason why I can’t join it. Is there anyone else having similar RSS problems? Anyone who knows the answer can you kindly respond? Thanx!!

  • নভেম্বর 23, 2020 at 1:41 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you finding the time and energy to put this informative article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worthwhile!

  • নভেম্বর 23, 2020 at 8:15 অপরাহ্ন
    Permalink

    Wonderful post! We will be linking to this great article on our site. Keep up the good writing.

  • নভেম্বর 23, 2020 at 10:26 অপরাহ্ন
    Permalink

    Very good article. I’m dealing with many of these issues as well..

  • নভেম্বর 24, 2020 at 1:45 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I could not refrain from commenting. Perfectly written!

  • নভেম্বর 24, 2020 at 10:09 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was a really wonderful article. Thanks for supplying this information.

  • নভেম্বর 25, 2020 at 3:46 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    I could not refrain from commenting. Exceptionally well written!

  • নভেম্বর 26, 2020 at 3:57 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Greetings! Very helpful advice within this post! It is the little changes that make the most important changes. Thanks for sharing!

  • নভেম্বর 26, 2020 at 4:56 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was an extremely wonderful post. Many thanks for supplying these details.

  • নভেম্বর 26, 2020 at 1:06 অপরাহ্ন
    Permalink

    I blog often and I seriously appreciate your content. The article has truly peaked my interest. I will bookmark your site and keep checking for new information about once a week. I subscribed to your Feed as well.

  • নভেম্বর 26, 2020 at 2:11 অপরাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This has been an incredibly wonderful post. Many thanks for providing this information.

  • নভেম্বর 27, 2020 at 12:44 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon everyday. It’s always useful to read through content from other authors and practice a little something from their sites.

  • নভেম্বর 27, 2020 at 8:54 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    This is the perfect site for everyone who would like to find out about this topic. You realize a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You certainly put a new spin on a subject which has been discussed for years. Great stuff, just wonderful!

  • নভেম্বর 28, 2020 at 9:42 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    There’s certainly a great deal to find out about this issue. I really like all of the points you’ve made.

  • নভেম্বর 30, 2020 at 7:14 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    After going over a few of the articles on your website, I honestly appreciate your way of writing a blog. I saved it to my bookmark site list and will be checking back soon. Take a look at my website as well and tell me your opinion.

  • ডিসেম্বর 2, 2020 at 12:24 অপরাহ্ন
    Permalink

    Pretty! This was a really wonderful article. Thank you for providing this information.

  • ডিসেম্বর 2, 2020 at 5:03 অপরাহ্ন
    Permalink

    Oh my goodness! Incredible article dude! Thanks, However I am having problems with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t subscribe to it. Is there anyone else getting similar RSS problems? Anyone that knows the answer will you kindly respond? Thanks!!

  • ডিসেম্বর 3, 2020 at 12:53 পূর্বাহ্ন
    Permalink

    Aw, this was an extremely good post. Taking a few minutes and actual effort to produce a good article… but what can I say… I put things off a lot and never seem to get nearly anything done.

মন্তব্য করুন

আপনার ই-মেইল এ্যাড্রেস প্রকাশিত হবে না।